Mummojen päiväunet
Seurahuoneen
näyttämöllä esitetään runon ruhtinaan näytöskappaletta, ah kuinka teatraalisesti. Sitten mennään
kristallikruunun alla franseesia ja katrillia. Frakin liepeet heilahtelevat,
naisten hameissa on rimssuja ja rusetteja, ja dekolteet ovat anteliaat. Porvoon
sosieteetti on paikalla, mitä nyt Fredrika Runeberg on huonokuuloisena jäänyt
kotiin parsimaan sukkia ja paikkaamaan poikien housunpersuksia.
Neiti Emilie vapisee mielenkuohusta ja pyörtyilee onnesta,
kun setä Runeberg ottaa kädestä ja katsoo syvälle silmiin kuin Koskelan Akseli
Elinaa. Linnamäen hiekkateillä kuiskaillaan puolin ja toisin helliä rakkauden
sanoja. Mennäänkö lemmenleikissä
pitemmälle, sitä ei tiedä edes Teemu Keskisarja. Runoilija ottaa käteen sulkakynän ja
kirjoittaa kuolemattoman rakkausrunon, jota nykypäivän sopraanot esittävät
laulukilpailuitten pakollisena numerona.
Kun sulkakynä kuivataan, Fredrika kysyy, kuinka monta syltä
koivuhalkoja talossa kului viime vuonna. Taivaita hipova autuus vaihtuu arjeksi,
mutta pian taas pukkaa runoa ja rakkauskirjettä. Emilie saa kirjenipun päänsä alle arkkuun,
sillä niin ihanien lemmenviestien päällä sopii odottaa ylösnousemuksen ihanaa aamua.
Romantiikkaa siis piisaa, ja huumorissakin löytyy, kun pannaan Ulla
Möllersvärdin höppänät veljet asialle.
Ajatelkaa, näin autuaallisia hetkiä saavat kokea kaikki, jotka
viettävät päiväsydämen vanhan kotimaisen elokuvan parissa. Väliin on heinäkasaromantiikkaa, väliin
helsinkiläistä herrasväkikuhertelua, ja usein ajellaan hevospelillä vanhaa
Porvoota. Ansa Ikosen silmien säteily valaisee arjen harmauden ja saa Tauno
Palon kosimaan. Voiko mummokansa ihanammin päivän enää viettää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti